Från DOS till molnet

Inger Nilsson, HR-chef Åsljunga Pallen AB

Kontek har varit en ständig följeslagare för HR-ansvariga Inger Nilsson på Åsljunga Pallen AB. Hon har hängt med i utvecklingen från Kontek DOS till dagens molnbaserade helhetslösning.

"Det har varit stora tekniska förändringar, men jag har hela tiden förstått att det kommer att förenkla mitt arbete", säger Inger Nilsson.

På Åsljunga Pallen AB i Vemmentorp utanför Örkelljunga handlar allt om trä – och familj. Företaget grundades 1951 av Mauritz Nilsson, som då spikade ihop sin första lastpall i ett stall. Idag är det familjeägda bolaget ett modernt företag i trä- och förpackningsbranschen med automatiserade sågverk, ett 80-tal anställda och starkt fokus på hållbarhet. Nuvarande VD, Stefan Nilsson, är tredje generationen i ägarfamiljen, samt gift med Inger Nilsson som ansvarar för HR-frågor och lönehanteringen på Åsljunga Pallen AB.

Familjeföretagskänslan är högst levande på flera sätt. Många medarbetare har varit där länge, flera familjer arbetar där i olika konstellationer och de flesta medarbetarna kommer från trakten.

"Vi har en fantastisk medarbetarskara med väldigt fin lojalitet", konstaterar Inger.

Teknisk förändring som förenklar

Inger var från början damskräddare och hade länge en egen ateljé, men när familjen växte med två söner och Åsljunga Pallen AB behövde förstärkning med löneadministrationen började hon arbeta på kontoret. Året var 1995 och man använde fortfarande Kontek DOS. Redan ett år senare var det dags för förändring, när företaget gick över till Windows.

"Då tänkte jag ”ska vi ändra på allt!”, men det tog bara ett par dagar och sen var det mer ”varför har vi inte gjort detta tidigare?”", berättar Inger.

Numera arbetar hon molnbaserat med Kontek Lön och har aldrig varit rädd för de förändringar som teknikutvecklingen öppnat för under åren.

"När jag jobbade med DOS fick jag knappa rapporter till banken för hand utanför systemet", säger Inger. "En av de sakerna jag uppskattar med Kontek är att det är så lätt att jobba i systemet. Nu ser systemet till att man gör rätt".

Stöd i HR-arbetet

Idag har Åsljunga Pallen AB omkring 80 anställda som arbetar tvåskift och Ingers arbete omfattar även HR. Därför har hon adderat HR-systemet Kontek HRM Employee och tidrapporteringssystemet Kontek HRM Time. Åsljunga Pallen växer och i Kontek HRM Employee hittar hon bra hjälp vid rekrytering och för att ta hand om nya medarbetare. Där finns bland annat stöd för onboardingprocessen.

Även Personalhandboken är ett bra stöd i hennes arbete, liksom HR-blanketter, lönerevision och lönekartläggning.

"Tidigare byggde jag lönekartläggningen själv i ett Excel-ark. Nu har jag en mall som är uppdelad i krav på kunskap/färdigheter, ansvar och ansträngning/arbetsförmåga", säger Inger. "Det är bra ord att använda, för de säger något om vad jag ska värdera".

Vilka systemlösningar använder Åsljunga Pallen AB?

Molnlösning som inkluderar Lönesystemet Kontek Lön, HR-systemet Kontek HRM Employee och tidrapporteringssystemet Kontek HRM Time samt HR-tjänster som HR-blanketter och personalhandbok.

Om Åsljunga Pallen AB

Åsljunga Pallen AB grundades 1951 i Vemmentorp utanför Örkelljunga av Mauritz Nilsson. Idag har fjärde generationen i familjen Nilsson tagit plats i företaget. Åsljunga Pallen AB tillverkar lastpallar i olika utföranden från timmerstock till färdig produkt. Företaget har omkring 80 medarbetare och omsätter över 325 miljoner kronor. Miljöfrågor och hållbarhet i produktionen är viktiga. Åsljunga Pallen AB har ett cirkulärt perspektiv, så inget går till spillo. Pallarna recyclas och flis blir till energi.