Smidigt med Konteks webbaserade helhetslösning

​Fristads har nyligen flyttat in i en nybyggd anläggning på 18 000 kvm. Fotograf: Paul Mac Innes.

Fristads i Borås är en av Sveriges största tillverkare av arbetskläder. I över 90 år har företaget producerat slitstarka och funktionella arbetskläder för flera olika yrkesgrupper, framför allt inom bygg och anläggning. För arbetet med löneadministrationen har de valt Konteks webbaserade helhetslösning.

En av Sveriges största tillverkare av arbetskläder

Varumärket Fristads grundades 1925 av John Magnusson som kom från Fristad. Företaget blev först i Sverige med att tillverka jeans och lansera ett fullt sortiment av arbetskläder för hantverkare och yrkesarbetare. Idag ingår Fristads, tillsammans med varumärkena Hejco och Martinson, i koncernen Fristads Kansas Group, som är verksam i fler än 24 länder.

Närhet till personalen

När det gäller löneadministrationen för företagets närmare 300 anställda i Sverige, har Fristads valt att hantera den själva. De har Konteks webbaserade helhetslösning, både försystem, lönesystem samt ett flertal tilläggsmoduler.

– Vi har god kontroll och översyn av lönearbetet och ser fördelar med att sköta löneadministrationen själva och ha närheten till personalen, berättar löneadministratören Emelie Wärnå och HR-assistenten Christina Janveden.

De har även den digitala brevlådan Kivra som de tycker är mycket praktisk med tanke på GDPR. Dessutom har de lagt till olika kopplingar mellan systemen som gör att mycket av lönearbetet kan automatiseras och effektiviseras.

– Vi har till exempel en kontokortskoppling mellan Kontek HRM och Eurocard, vilket underlättar för personal som reser mycket och gör utlägg i tjänsten.

Fristads har också adderat en API-lösning som säkerställer informationsöverföringen mellan lönesystemet Kontek Lön och försystemet Kontek HRM.

Stor flexibilitet med molnet

Den webbaserade helhetslösningen levererades en kort tid efter att Emelie och Christina hade gått en tvådagarsutbildning hos Kontek.

– Konteks helhetslösning i molnet ger oss stor flexibilitet. Alla uppdateringar, exempelvis för traktamenten och förmånsvärden och nya programversioner, sker automatiskt.

Avslutningsvis lyfter Emelie och Christina fram fördelarna med Konteks personliga programsupport.

– De är mycket kunniga och ger snabb och bra respons.