Kontek lanserar AI-chatbot i lönesystemet – framtidens support är här!

Linda Bylander och Louise Björelind är två av personerna i utvecklingsteamet för Konteks nya AI-chatbot Sally.

Vi på Kontek är stolta att presentera nästa steg i vårt arbete med att skapa innovativa och användarvänliga lösningar för våra kunder. Med vår nya AI-baserade chatbot tar vi lönesystemet Kontek Lön till en helt ny nivå – snabbare svar, smidigare hantering och en kundupplevelse som är bättre än någonsin.

– AI tillför en helt ny dimension till traditionella chatbotar, säger Louise Björelind, utvecklingschef på Kontek. Istället för förutbestämda svar baserade på gissningar om vad användarna kan tänkas fråga, kan vår AI-chatbot tolka fritext och generera svar utifrån all tillgänglig information.

Så fungerar AI-chatboten

Chatboten, som vi på Kontek har döpt till Sally (salary…) är tränad på information från våra kunders frågor, vår expertis och hjälptexterna i systemet. Den finns tillgänglig direkt i lönesystemet och hjälper våra kunder med svar – utan att de behöver ringa eller registrera ett ärende. Utöver de områden som chatboten är tränad på kan den också tillgodose med mer generella frågor som inte är direkt kund- eller avtalsspecifika. Helt enkelt ett bra supportstöd för det mesta i lönesystemet!

AI-chatboten är fortfarande i början av sin resa och lär sig kontinuerligt. Ju fler frågor den får, desto mer utvecklas den – och desto bättre blir den på att hjälpa våra kunder.

– När du arbetar i lönesystemet Kontek Lön och stöter på frågor, kan du enkelt skriva till chatboten och få svar direkt. Det gör att vi kan erbjuda ännu mer tillgänglig support och samtidigt ge våra kunder mer tid att fokusera på sitt dagliga arbete, berättar Linda Bylander som varit ansvarig för analysarbetet av chatbotens svar och även för kvalitetssäkringen. Linda jobbar till vardags på Konteks supportavdelning.

Support i världsklass – på våra kunders villkor

Vi ser AI-chatboten som ett utökat stöd som kompletterar våra andra supportkanaler. Vår personliga telefonsupport och ärendehantering är fortsatt viktiga delar av vår service, men med chatboten adderar vi ett modernt och snabbt alternativ för dig som behöver snabba svar.

– Vår ambition är att AI-chatboten ska bli ett värdefullt verktyg för våra kunder, säger Louise Björelind. Samtidigt vill vi understryka att den mänskliga kontakten alltid finns kvar – därav att vi faktiskt också har döpt AI-chatboten till just Sally för att om möjligt försöka personifiera den lite grann. För att hennes svar ska bli korrekta så gäller det ju verkligen att hon tankas med rätt information vilket både vi och våra kunder kan bidra med. Initialt har vi en omfattande övervakning av de frågor som ställs till AI-chatboten för att kvalitetssäkra svaren som ges – ju mer tränad chatboten kommer bli desto bättre svar kommer den kunna generera.

Omfattande utvecklings- och testarbete inför lansering

Lanseringen av AI-chatboten har föregåtts av en intensiv utvecklings- och testperiod. Louise och Linda berättar:

– Vi är glada att kunna lansera vår AI-chatbot till våra kunder! Under arbetets gång har vi tränat den med stor omsorg genom att använda både våra kunders vanligaste frågor samt hjälptexterna från lönesystemet. Vi har dessutom manuellt justerat och kontrollerat information för att säkerställa att den verkligen levererar relevanta och korrekta svar.

AI-chatboten Sally är dock fortfarande under upplärning och kommer att behöva lite kärlek och tålamod framöver. Men efter allt testarbete känner vi oss trygga med att den är redo för lansering. Vi är övertygade om att Sally definitivt kommer att tillföra mervärde för våra kunder och göra det både snabbare och enklare att få hjälp när det behövs.

Lanseringen av AI-chatboten är ett viktigt steg för att möta våra kunders behov och utnyttja den senaste teknologin för att förenkla och förbättra deras arbetsdag. Vi är övertygade om att detta är början på en spännande utveckling, där tekniken gör våra lösningar ännu mer tillgängliga och effektiva, avslutar Louise och Linda.

Kontakt