AI-baserad chatbot som supportstöd

Traditionella chatbotar har funnits ett bra tag, och de flesta av oss har nog stött på dem – de stelbenta versionerna där du måste välja mellan ett begränsat antal alternativ, klicka dig igenom olika val för att få ett svar, men landar i något som ändå inte var till någon hjälp. Med AI förändras detta drastiskt.

En illustration av en kvinna som räknar lön med via en mobiltelefon En illustration av en kvinna som räknar lön med via en mobiltelefon

Smartare support med chatboten Sally!

Med AI-teknologi får chatbotar en helt ny dimension, eftersom de kan tolka fritext och generera svar baserat på tillgänglig information. Tidigare krävdes färdiga svar för förutbestämda frågor, men nu kan AI istället tränas på all relevant information om Konteks produkter och funktioner.

Detta innebär att chatboten Sally i lönesystemet Kontek Lön kan ge snabba, korrekta och relevanta svar på användarnas frågor – direkt i systemet. Du slipper lyfta telefonen eller skapa ett supportärende, eftersom informationen alltid finns lättillgänglig.

Genom att använda AI för att optimera supporten sparar du som arbetar i lönesystemet tid, effektiviserar dina arbetsflöden och får en smidigare lönehantering.

 

Kan chatboten svara på alla typer av supportfrågor?

– Chatboten Sally är inte utvecklad och byggd för att hantera väldigt specifika frågor som är unika för just ditt företag, berättar Louise Björelind, utvecklingschef på Kontek. Den AI-baserade chatboten är utformad för att besvara enklare och mer generella frågor. Vid mer komplexa problem kommer våra kunder fortfarande att ha möjlighet att tala med vårt supportteam.

 

Läs mer om AI-drivna projekt som förbättrar lön- och HR-processerna: