AI-baserad chatbot som supportstöd

Traditionella chatbotar har funnits ett bra tag, och de flesta av oss har nog stött på dem – de stelbenta versionerna där du måste välja mellan ett begränsat antal alternativ, klicka dig igenom olika val för att få ett svar, men landar i något som ändå inte var till någon hjälp. Med AI förändras detta drastiskt.

AI tillför en ny dimension!

– AI ger chatbotar en helt ny dimension, eftersom teknologin kan tolka fritext och generera svar baserat på tillgänglig information, förklarar Konteks utvecklingschef Louise Björelind. Tidigare var vi tvungna att gissa vilka frågor användarna skulle kunna ha och skapa färdiga svar för just dem.

Nu kan vårt utvecklingsteam istället mata in all tillgänglig information om Konteks produkter och funktioner direkt i chatbotens AI-motor. Detta blir basen som AI tränas på, vilket gör att den kan formulera korrekta och relevanta svar på användarnas frågor.

– När du arbetar i Kontek Lön och stöter på frågor, kan du enkelt skriva till chatboten och få svar direkt, utan att behöva plocka upp telefonen och ringa supporten, berättar Louise Björelind. På så sätt gör vi informationen mer tillgänglig för våra kunder.

Kan chatboten svara på alla typer av supportfrågor?

– Nej, den är inte byggd för att hantera väldigt specifika frågor som är unika för just ditt företag, säger Louise Björelind. Den AI-baserade chatboten är utformad för att besvara enklare och mer generella frågor. Vid mer komplexa problem kommer våra kunder fortfarande att ha möjlighet att tala med vårt supportteam.

 

Läs mer om AI-drivna projekt som förbättrar lön- och HR-processerna: